
Kirsin luokan periaatteet ohjaavat toisten kunnioittamiseen
Kirsi Hietala Hyvinkäältä Aseman koulusta kertoo taustaa oheiselle videolle: ”Olen toiminut melkein 30 vuotta erityisluokanopettajana. Itselläni on tiettyjä toimintaperiaatteita, jotka ohjaavat toimintaani lasten kanssa ja joita opetan myös lapsille.
1) opetan/ohjaan kasvussa ihmisen lapsia, en halua, että heitä lokeroidaan esim. diagnoosin mukaan
2) kunnioitan lasta ja opetan heitä kunnioittamaan niin toisiansa kuin aikuisia
3) keskustelemme todella paljon, mikä auttaa meitä tulemaan keskenämme toimeen
4) opettelemme havaitsemaan ja sitten sanomaan ääneen, mitä hyvää näemme ympärillämme, eli kiinnitämme huomiota hyvin oleviin asioihin
5) opettelemme toisemme kuuntelemista
6) opettelemme keskustelemaan rakentavasti ristiriitatilanteissa, etsimme yhdessä sopivia ratkaisuja.
Näillä keinoilla olen saanut hyvinkin ristiriitaisia luokkayhteisöjä oikealle uralle, ja lapset ovat oppineet arvostamaan toisiansa ja meitä aikuisia. Palaute oppilailta on ollut koskettavaa, ja näitä tarinoita olisikin paljon kerrottavaksi.
Kerroin luokassa tästä Kannustusryhmä-hankkeesta ja kysyin haluaisivatko oppilaat kertoa, mitä olemme luokassa lukuvuoden aikana tehneet. Kaikki innostuivat ja lähtivät miettimään ja kirjoittamaan asioita, joita heille tuli mieleen. Niitä tallennettiin sitten videolle.”
Videolta välittyy kivan rauhallinen ja positiivinen tunnelma, ja esimerkiksi luokan Hyvien asioiden aurinko toimisi varmaan muuallakin! 🙂
Kannustustarinat ovat #kannustusryhmä-kampanjaan lähetettyjä ideoita, kertomuksia, toimintatapoja ja ajatuksia, joita julkaisemme tässä blogissa. Julkaisemme tällä tunnisteella myös #kannustusryhmä-tägättyjä somepostauksia. Seuraa ja jaa eteenpäin!
Lisää kannustustarinoita voit lukea täältä.